petranera

Direktlänk till inlägg 31 mars 2011

Extra träning!

Av Petra Skarén - 31 mars 2011 14:38

Igår hade vi extra träning med Tomas!

Var ju dags att börja på en massa nya moment, så kände att jag inte ville vänta 2v till innan det var träningsdags.. ;)


Tyvärr började träningen inte på bästa sätt... eller rättare sagt redan innan träningen.. jag o Nera var nere på planen och llekte lite.. kampade och sprang på balanshinder o lite sånt.. sen frågade Tomas om vi kunde vara figuranter åt dem han tränade då och det kunde vi ju.. dom skulle träna hunden att sitta kvar när någon annan går förbi.. tyvärr tänkte varken jag eller Tomas på att hon skulle använda nyckelknippan om hunden gjorde utfall och Nera reagerade stenhårt på den.. =/ Hon förknippar ju redan stugan, nycklar och Tomas med obehag, så nu blev hon jätte låg och totalt off.. Gick iväg o lekte lite till med henne och hon verkade släppa det, men när Tomas var i närheten blev hon låg igen..


Iaf så började vi med höger/vänster övningar:


Ställde upp 2 koner på linje, satte nera mittemellan, gick ut till ena konen och låtsades lägga något, gick sedan ut o ställde mig framför henne. Ropade höger( eller vänster) och tittade på konen.. när hon gick ut och var nästan framme ropade jag JAAAAAAAA och BRAAAAA och belönade, om hon inte vände sig kastade jag godis. Detta ska vi alltid göra innan vi tränar rutan.


Sen var det alltså rutan:


Satte henne framför rutan (5-6m) gick fram och låtsades lägga något i mitten och gick tillbaks. Riktade in henne och kommenderade UT! Så fort hon kom något så när i rutan fick hon MASSOR med beröm. Just nu fattar hon ju inte så mycket av detta, men tror hon kommer lära sig ganska snabbt! Både i rutan och höger/vänster övningarna ska jag göra mindre och mindre hjälper (vara mindre o mindre tydlig när jag går ut för att se bara gå en bit osv..)


Sen var det dags för inkallning med ställande:


Gick bara igenom teoretiskt eftersom hon inte var särskilt på hugget.

Jag ska ha köttbullar eller boll och i början bara kasta över, bakom henne när hon kommer mot mig. Nu ska vi varva slät inkallning med kast.

I förlängningen kommer kaströrelsen vara tecknet för att hon ska stanna. När vi hon förstått att hon ska stanna börjar vi varva riktiga kast med "låtsas" kast..

Måste tänka på att kastet ska vara snabbt och "snärtigt". Och även att se till att det alltid är på olika avstånd, både så långt jag kan kasta och snär hon nästan är framme!


Sen testade vi hopp-sitt-hoppet.. har vi gått igenom lite innan, men inte tränat speciellt på..


Sätter henne framför hindret, går över och låtsas lägga boll eller godis. Går tillbaks och ställer mig bredvid henne. Kommenderar hopp, när hon hoppat kastar jag bollen/godis lågt över henne, med VÄNSTER hand.. (måste nog träna kast med vänster hand.. =P )

När hon kan detta väntar jag tills hon inser att det inte kommer något och vänder sig, precis då kommenderar jag SITT och när hon sätter sig får hon bollen.

Dessa 2 varianter ska varvas förstås. Sen ska hon ALLTID hoppa över hindret på väg tillbaks till mig.


Gick även igenom fjärrdirigeringen lite, vi har ju gjort detta förut, men fick några påminnelser iaf.. =P


Jag ska ALLTID kasta godis bakom innan vi börjar, cirkelrörelse över huvudet på henne sen kasta! Eftersom hon e lite seg på bytena ska jag göra snabba byten och även träna kontakten emellanåt. Så fort hon gör en ansats att titta bort blir det NEJ!


Apporteringen hoppade vi över, eftersom hon inte var på hugget.. den har vi dock gjort förut, så de bör inte vara några problem.


Sen ska vi åka ner till klubben oftare så platsen blir avdramatiserad!

Är iallafall oerhört nöjd med att hon var lös hela tiden även fast det var hundar runtomkring och stannade på mitt NEJ när hon såg några väldigt intressanta kråkor som härjade runt! =)


Nu ska hon få ha oerhört tråkigt några dagar, fram till söndag, så hon e taggad inför MT:t.. ska bli spännande.. men hur det än går så är hon ändå bäst!  <3 <3 <3 <3

 
 
Ingen bild

Ingela

31 mars 2011 21:24

Kul! Med träningen alltså. Men usch och fy för nycklarna. Stackars Nera att bli utsatt för dem när hon inget gjort...gumman! Hoppas att hon inte förknippar rasslet som nycklar på söndag.

Petra Skarén

31 mars 2011 22:02

Har testat skrammel hemma och det verkar inte vara några problem, tack o lov.. det är helt situationsbundet för henne! Känns lite jobbigt nu när jag ser hur mkt hon reagerar i efterhand, men samtidigt så har det ju gjort otroligt mkt nytta.. vet ju att hon kommer över det, har bara gått nån månad.. hade ju aldrig kunna gå med henne lös som jag kan nu om vi inte hade gjort som vi gjorde..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Petra Skarén - 19 mars 2011 19:42


Haha.. liiite bloggtorka här då då... =P   Men nu måste jag väl uppdatera med dagens resultat! =)   Idag var det "debut" i Lk 1 (jaa jaa, vi tävlade 2ggr för snart 2år sen, men dom räknas inte.. =P ) på Vällingby BK. Hade Ingela med som mor...

Av Petra Skarén - 7 december 2010 18:33

Idag var det dags för träning igen! Taggad som vanligt, e riktigt kul! =D   Började uppe i stugan, var ju sååå j-a kallt ute.. blää.. Gick igenom det vi tränat på, har inge direkta problem, så de e mest att nöta på.. ;) Passade på att fråga T...

Av Petra Skarén - 5 december 2010 20:22

Idag var det dags för hoffe-träff vid Järvafältet! Var 7st som skulle komma, men vi blev 5st (plus lite extra människor.. =) )! Började med att gå en sväng, men kom inte så långt innan vi hittade en inhägnad, tom hage.. passade oss perfekt.. ;) F...

Av Petra Skarén - 30 november 2010 21:03

För dem som missat det så var det SVIN kallt idag... =P   Mötte upp Annette vid 11.10 och styrde kosan mot täby-kyrkby! Meningen var att vi skulle ha tränat i Väsby idag, men de som skulle vara med kunde inte iaf! Så som tur var fick vi med Annet...

Av Petra Skarén - 25 november 2010 20:28

Idag trotsade vi snön och söktränade med Louise o Shadya igen! Bus-kul tyckte både Nera o jag! =D Fin fin motion för mig att pulsa i snön också.. ;) Idag gjorde vi ungefär lika som sist, en fig på var sida, relativt synliga.. dock var vi i en a...

Presentation


Matten: Halvtokig 2 barnsmamma, hundgalen, datorberoende, f.d. ö-bo.
Hunden: 2,5år, Hovawart, svart, träningsälskare, snabblärd, hoppar som en galning, mattjuv, badtokig, bäst!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards