petranera

Alla inlägg under november 2010

Av Petra Skarén - 30 november 2010 21:03

För dem som missat det så var det SVIN kallt idag... =P


Mötte upp Annette vid 11.10 och styrde kosan mot täby-kyrkby! Meningen var att vi skulle ha tränat i Väsby idag, men de som skulle vara med kunde inte iaf! Så som tur var fick vi med Annette o kunde köra iaf! =D


Idag körde vi samma upplägg som förut med Nera, en fig på var sida. Tänkte mig lek som belöning, men Nera föredrog godis idag, skit samma så länge hon har kul! =) Iaf så var hon suuuper taggad och försökte tjuva i början, men kom tillbaks efter 10m typ.. Gjorde skicken riktigt fint, rakt o bra. Men på slutet blev hon nog trött, och kanske bidrog snöklumparna i tassarna också, så hon var lite ofokuserad. Fick kalla tillbaks henne och starta om, men då hjälpte vi henne med ljud/rörelser o så var hon på igen, såå duktig min tjej.

Blev 11 skick idag. Känns verkligen som att vi gjort framsteg på de här 3ggr vi tränat! Jag e sååå taggad, har ju velat köra sök hur länge som helst.. =D


Har funderat mkt på det här med markering... har ju varit inställd på skall, känns "lättast"... Mindre grejer att träna in tänkte jag.. samtidigt så är ju Nera inte den som kastar sig över folk, och kanske blir det då jobbigt att stå o skälla på ngn främling... men nu har jag iaf analyserat hennes skall varje gång hon skäller och kommit fram till att hon nog har tillräckligt lätt för det och kommer orka skälla.. så jag tänker prova med det iaf! Sen får jag väl byta plan om det inte funkar... vore ju inte första gången man fått tänka om.. ;)

Av Petra Skarén - 25 november 2010 20:28

Idag trotsade vi snön och söktränade med Louise o Shadya igen!

Bus-kul tyckte både Nera o jag! =D

Fin fin motion för mig att pulsa i snön också.. ;)

Idag gjorde vi ungefär lika som sist, en fig på var sida, relativt synliga.. dock var vi i en annan del av skogen, så det var lite snårigare.. Nera skötte sig utmärkt, idag var belöningen korv och det går ju alltid ner.. ;)

Körde 6 (eller 8?!) skick o tänkte avsluta, men sen stod vi o pratade och jag "fick skäll" för att jag körde för lite.. ;) och dom hade ju helt rätt, Nera var inte speciellt påverkad då. Så okay då, vi kör lite till då.. =) Tyvärr blev terrängen lite värre när vi kom en bit bort, så på ena sidan kom ett stort berg vi fick gå förbi o på andra sidan ett stort kärr, stackars figgar... Körde iaf ca 6 skick till (JAAA, jag är urusel på att räkna skickan.. ska bli bättre, lovar!) men hon blev trött på slutet så näst sista skicket var lite trögt i starten, men för en bra avslutning så fick hon ett kort skick till som gick super! Duktiga duktiga hund, hon tycker de e jätte roligt. Jag hade också kul, men hann inte riktigt med alla gånger, hålla koll på hunden, röra sig framåt, ha koll på figgarna.. jaja, hoppas på att vi är iaf 4 nästa gång.. ;)

STORT tack till tjejerna som figgade, bra med ngn som håller reda på mig lite också.. ;)

Av Petra Skarén - 23 november 2010 19:37

Idag var det dags för Tomas-träning igen. Var 4v sen sist, eftersom jag ställde in sist pga vädret.. Vädret idag var ju iofs inte spec mysigt heller.. =P


Vi började iaf inne, diskuterade lite hur träningen gått o så..

Vi började med att titta på läggandet.. har haft lite problem, Nera är för snabb-lärd.. ;) När jag haft henne framför mig så slänger hon sig ner direkt när jag sätter undan leksaken, för hon vet ju att det är det jag vill.. Men Tomas påpekade att det faktiskt inte gör nåt, hon lägger sig snabbt o de e ju de vi vill, vilket e sant.. så vi struntar i det o går vidare, så nu ska vi göra så här: Busa upp lite med leksak, ta in henne vid sidan, kommendera ligg vid sidan en gång, berömma (även om det går lite sakta, som peppning) sen upp igen och gå framåt och kommendera ligg ( rätt tydligt, inga "fis" kommandon.. ;)) och belöna med bollen bakåt när hon lägger sig. Samma princip här som i ställandet, ca 50/50 boll direkt/gå ut hela sträckan och tillbaks till henne innan belöning.


Sen visade T en ny "fot-övning" vi ska göra. Högervändning, raksträcka, vänstervändning och v.v

För Nera inge problem, för mig - inte helt lätt, koordinationen är bedrövlig. Men vi ska träna.


Har fått lite troll i fot-kommandot.. måste vara tydligare med betydelsen som faktiskt bara är ögonkontakt, sen om vi går eller står spelar ingen roll.. nu tror hon att hon sitter fel om jag kommenderar fot när hon är på plats.. o sen måste jag tänka på att inte kommendera o direkt börja gå, för då kommer hon nog snart att börja tjuvstarta.. men tror inte det är några problem, e bara jag som måste tänka mig för.


Testade även fjärren lite. Ska börja med 2 övningar och ganska snart jobba ihop dem.

1. Nera vid sidan, cirkla handen framför/över, stanna kvar, kasta godis bakom, kommendera ligg (se till att hon ligger rakt) gå fram, ha ögonkontakt en stund (variera tiden varje gång) och sen varsågod. (Godis i vänster handen/ficka)

2. Nera vid sidan, kommendera ligg, gå fram, kommendera sitt (med handtecken), kommendera ligg (med handtecken), sitt igen o avsluta med ligg, belöningen ska oftast komma mellan sitt/ligg när hon har kontakt, men ibland kan belöningen komma på sitt eller ligg.


Sen testade vi även på krypet. Där gör vi så här: Nera vid sidan, kommendera ligg, godis i vänsterhanden framför nosen (justera höjden så inte rumpan åker upp) och sakta gå framåt. Vill helst belöna små rörelser med knäna. Bort med godiset direkt om hon lyfter fram eller bak.


Sen gick vi ut, där hann vi bara med lite fotgående, sen var klockan helt plötsligt 10 över 6 !?! Snacka om att tiden rusar när man har kul.. ;) O jag som tänkte träna 30min från början.. =P


Som vanligt skötte sig Nera utmärkt, har verkligen en fantastiskt rolig hund att jobba med... synd bara att hennes matte e lite trög ibland... ;)

Av Petra Skarén - 21 november 2010 18:00

I maj ska vi åka på träningsläger. Tjejen som ordnat det har startat en facebook grupp, så vi som ska åka kan lära känna varandra lite.. =)

Jag har berättat att jag är sökintresserad, men inte fått till så mkt sökträning.. så igår frågade hon om jag ville komma med o träna lite idag.. Super kul!


Vi träffades i Täby-kyrkby, nära o bra! Vi började med Shadyas schäfertik. Jag var väl inte helt hundra på vad jag skulle göra först, men tror att det gick bra iaf.. ;)

Sen var det den andra tjejens tur, hon hade en staff-valp. Gick fin fint.

Sen var det Neras tur.


Vi körde med en figge på var sida, dom stod ca 20-30m in och synligt.

När  Nera kom fram skulle dom kampa eller ge godis, beroende på vad hon tog och gå framåt i rutan ca 15-20m, sen kallade jag in. Nera gick som tåget. Hon tycker det är hel kul. 2ggr slog hon åt sidan direkt, men då kallade jag in o skickade igen och det funkade bra. Blev totalt 8 skick och jag är jätte nöjd med henne.

Har inte riktigt vetat hur jag ska få till raka skick, för hon börjar helst söka av området och då kan hon rusa hejvilt tills hon hittar figgen, men den här metoden tror jag kommer funka på henne.


På torsdag ska vi träna igen, super kul! =)

Av Petra Skarén - 20 november 2010 20:27

Idag hade Ingela, Susanne o jag möte ang rasmontern på Sthlms hundmässa.

Vi började dock med att träna lydnad..


Nera fick träna fotgående, vändningar, läggande, ställande och inkallning.

Hon var lite ofokuserad först, Bilbo såg ju himla spännande ut.. och så gjorde hon en rusning till Villja, men annars funkade det bra..

Ställandet gick utan problem..

Läggandet e hon lite för snabb på.. det måste jag konsultera Tomas om på tisdag..

Fot och vändningar gick hyfsat, hon va lite ofokuserad i början bara.

Inkallningarna gick riktigt bra, jag sade högt och tydligt sakta och satte upp handen när hon var en liten bit ifrån, och det funkade faktiskt rätt bra, hon saktade in lite och gjorde hyfsade ingångar.

Vi gjorde även en platsliggning med alla 3, gick utan problem.

Jag lade henne några ggr medan jag gjorde annat också och även då låg hon som hon skulle.. duktig tjej.. =)


Efter lydnaden lade vi varsitt spår.. jag gick åt Ingela o hon åt mig, Susanne gick sitt eget.

Spåren tog vi efter mötet.. Nera tog sitt riktigt bra.. började skymma lite, men hon jobbade på ändå.. missade lite när spåret gick på en stig/skogsväg, men det kan jag förlåta.. ;)


Nu har jag iaf en väldigt trött liten tjej här.. inte bara hon som e trött heller... ;)

Av Petra Skarén - 19 november 2010 10:11

Inspirerad av den människa som Ingela träffade en gång som sade: "Jag ser att du har barn, då kan du INTE ha en hoffe..."


 


Nera tycker jag e lite jobbig som lägger Bella på mattan i köket ibland... "Om du lägger henne här så MÅSTE jag lägga mig tätt intill, så att inget händer... faktiskt!!"


VARJE gång jag lagt henne där har nämligen Nera kommit och tittat konstigt på mig o sen lagt sig så nära hon bara kan utan att ligga på henne... Underbara hund!


 

 


Ligger Bella i soffan så har hon järnkoll när hon lägger sig där så att hon inte råkar lägga sig på henne, sitter bara jag där, ja då e de inte så noga... =P


Näe, kan bara konstatera att jag har världens bästa hund! <3

Av Petra Skarén - 19 november 2010 10:03

Haha... ibland e man lite udda... =P


Första gången vi åkte o kikade på huset här på Norrö, så åkte vi förbi ett hus där det sprang en hoffe på tomten.. nörd som man är så var jag ju nästan mer intresserad av den än av huset.. =P


Sen dess har jag sett hoffen med matte/husse lite nu o då när dom vart ute på promenad... varje gång har jag tänkt att jag måste stanna o prata med dem nån dag.. men det har inte blivit av.. så idag, när jag e på väg från att ha lämnat Alex på dagis fick jag syn på dem igen.. och självklart måste jag ju stanna och prata med dem! =D


Undrar vad hon först tänkte när en bil stannar och frågar,"ursäkta, men e de en hoffe du har?" såg ju att det var en hoffe, men vad ska man säga liksom...

Sen började vi snacka iaf, berättade att jag har en också.. hennes var ett Lintroll, hane, blir 4 i februari.. Så nu har vi iaf bestämt att vi ska träffas med hundarna nån dag... Kul! =D


Men lite töntig känner man sig ju när man "attackerar" folk på gatan... hehe.. såg för övrigt en svart igår också, men då kunde jag inte stanna... =P


Av Petra Skarén - 18 november 2010 15:03

Men suck o stön... skrev ett låååångt inlägg o så blev jag utloggad.. Grrrreaat!!


Iaf... idag blev det spår för svartnosen. Har inte spårat på super länge, eftersom jag alltid har tänkt att vi ska satsa på söket. Men nu verkar det ju vara mera hopplöst att få till en bra sökgrupp (vill inte åka flera timmar för det heller) så nu har jag tänkt om lite och kör på spår iaf.. Så kanske vi kan komma ut o tävla brukset så småningom.


Så, när jag kom hem efter att ha lämnat Alex på dagis idag så hade Bella passande nog somnat i bilen.. så det var bara att rusa in o hämta, korv, burk och boll. Och gps.. tänkte att jag skulle mäta sträckan ordentligt, eftersom jag är urusel på avstånd...


Det blev ett skogsspår med en vinkel på ca 95m. La burken med korv som slut och bollen en bit innan vinkeln.


Efter ca 1,5 timme var det dags att ta på kläder o bärsele o ge sig ut.

Orkade inte leta upp linan, så det blev bara koppel idag, men det kan vara bra att bromsa lite också, för hon har gärna bråttom.

Hon tog spåret super bra, märkte direkt när hon tappat och vände tillbaks...

Bollen tog hon direkt och gav till mig. Vinkeln var inga som helst problem.

På slutet släppte jag kopplet, var lite snårigt och svårt för mig att hänga med, med Bella på magen.. =P

Då fick hon lite för bråttom och tog en lov på mitt spår när jag gick från skogen förut. Men kallade in henne och så tog hon sista biten utan problem.

Burken gick hon förbi först, men vände snabbt o hittade den. =)

Duktig tjej.


Ikväll ska vi ta oss till klubben en sväng o träna lite lydnad, om det nu inte skiter sig eftersom Jacob gick på jouren idag... dumma jour.. blä..

Presentation


Matten: Halvtokig 2 barnsmamma, hundgalen, datorberoende, f.d. ö-bo.
Hunden: 2,5år, Hovawart, svart, träningsälskare, snabblärd, hoppar som en galning, mattjuv, badtokig, bäst!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards