petranera

Direktlänk till inlägg 23 november 2010

Träning med Tomas

Av Petra Skarén - 23 november 2010 19:37

Idag var det dags för Tomas-träning igen. Var 4v sen sist, eftersom jag ställde in sist pga vädret.. Vädret idag var ju iofs inte spec mysigt heller.. =P


Vi började iaf inne, diskuterade lite hur träningen gått o så..

Vi började med att titta på läggandet.. har haft lite problem, Nera är för snabb-lärd.. ;) När jag haft henne framför mig så slänger hon sig ner direkt när jag sätter undan leksaken, för hon vet ju att det är det jag vill.. Men Tomas påpekade att det faktiskt inte gör nåt, hon lägger sig snabbt o de e ju de vi vill, vilket e sant.. så vi struntar i det o går vidare, så nu ska vi göra så här: Busa upp lite med leksak, ta in henne vid sidan, kommendera ligg vid sidan en gång, berömma (även om det går lite sakta, som peppning) sen upp igen och gå framåt och kommendera ligg ( rätt tydligt, inga "fis" kommandon.. ;)) och belöna med bollen bakåt när hon lägger sig. Samma princip här som i ställandet, ca 50/50 boll direkt/gå ut hela sträckan och tillbaks till henne innan belöning.


Sen visade T en ny "fot-övning" vi ska göra. Högervändning, raksträcka, vänstervändning och v.v

För Nera inge problem, för mig - inte helt lätt, koordinationen är bedrövlig. Men vi ska träna.


Har fått lite troll i fot-kommandot.. måste vara tydligare med betydelsen som faktiskt bara är ögonkontakt, sen om vi går eller står spelar ingen roll.. nu tror hon att hon sitter fel om jag kommenderar fot när hon är på plats.. o sen måste jag tänka på att inte kommendera o direkt börja gå, för då kommer hon nog snart att börja tjuvstarta.. men tror inte det är några problem, e bara jag som måste tänka mig för.


Testade även fjärren lite. Ska börja med 2 övningar och ganska snart jobba ihop dem.

1. Nera vid sidan, cirkla handen framför/över, stanna kvar, kasta godis bakom, kommendera ligg (se till att hon ligger rakt) gå fram, ha ögonkontakt en stund (variera tiden varje gång) och sen varsågod. (Godis i vänster handen/ficka)

2. Nera vid sidan, kommendera ligg, gå fram, kommendera sitt (med handtecken), kommendera ligg (med handtecken), sitt igen o avsluta med ligg, belöningen ska oftast komma mellan sitt/ligg när hon har kontakt, men ibland kan belöningen komma på sitt eller ligg.


Sen testade vi även på krypet. Där gör vi så här: Nera vid sidan, kommendera ligg, godis i vänsterhanden framför nosen (justera höjden så inte rumpan åker upp) och sakta gå framåt. Vill helst belöna små rörelser med knäna. Bort med godiset direkt om hon lyfter fram eller bak.


Sen gick vi ut, där hann vi bara med lite fotgående, sen var klockan helt plötsligt 10 över 6 !?! Snacka om att tiden rusar när man har kul.. ;) O jag som tänkte träna 30min från början.. =P


Som vanligt skötte sig Nera utmärkt, har verkligen en fantastiskt rolig hund att jobba med... synd bara att hennes matte e lite trög ibland... ;)

 
 
Ingen bild

Ingela

23 november 2010 20:11

Så det blev träning! Jag trodde att du bangade ;) Visst är det ofta föraren som begränsningen. Men ni har kommit långt, redan!!! Vad duktiga ni är! Ska höra med T på torsdag om vi kan köra lite annat än det som vi tragglat med länge nu.

Petra Skarén

23 november 2010 22:09

Näe då, de får vara kallt, men när det kommer ner saker, då e jag gärna inne... =P
Ja, det går helt klart framåt.. =)
Kan vara bra med lite nya moment jo, lite nytändning.. e förresten inomhustävling i botkyrka i februari... ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Petra Skarén - 31 mars 2011 14:38

Igår hade vi extra träning med Tomas! Var ju dags att börja på en massa nya moment, så kände att jag inte ville vänta 2v till innan det var träningsdags.. ;)   Tyvärr började träningen inte på bästa sätt... eller rättare sagt redan innan tränin...

Av Petra Skarén - 19 mars 2011 19:42


Haha.. liiite bloggtorka här då då... =P   Men nu måste jag väl uppdatera med dagens resultat! =)   Idag var det "debut" i Lk 1 (jaa jaa, vi tävlade 2ggr för snart 2år sen, men dom räknas inte.. =P ) på Vällingby BK. Hade Ingela med som mor...

Av Petra Skarén - 7 december 2010 18:33

Idag var det dags för träning igen! Taggad som vanligt, e riktigt kul! =D   Började uppe i stugan, var ju sååå j-a kallt ute.. blää.. Gick igenom det vi tränat på, har inge direkta problem, så de e mest att nöta på.. ;) Passade på att fråga T...

Av Petra Skarén - 5 december 2010 20:22

Idag var det dags för hoffe-träff vid Järvafältet! Var 7st som skulle komma, men vi blev 5st (plus lite extra människor.. =) )! Började med att gå en sväng, men kom inte så långt innan vi hittade en inhägnad, tom hage.. passade oss perfekt.. ;) F...

Av Petra Skarén - 30 november 2010 21:03

För dem som missat det så var det SVIN kallt idag... =P   Mötte upp Annette vid 11.10 och styrde kosan mot täby-kyrkby! Meningen var att vi skulle ha tränat i Väsby idag, men de som skulle vara med kunde inte iaf! Så som tur var fick vi med Annet...

Presentation


Matten: Halvtokig 2 barnsmamma, hundgalen, datorberoende, f.d. ö-bo.
Hunden: 2,5år, Hovawart, svart, träningsälskare, snabblärd, hoppar som en galning, mattjuv, badtokig, bäst!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards