petranera

Alla inlägg under mars 2011

Av Petra Skarén - 31 mars 2011 14:38

Igår hade vi extra träning med Tomas!

Var ju dags att börja på en massa nya moment, så kände att jag inte ville vänta 2v till innan det var träningsdags.. ;)


Tyvärr började träningen inte på bästa sätt... eller rättare sagt redan innan träningen.. jag o Nera var nere på planen och llekte lite.. kampade och sprang på balanshinder o lite sånt.. sen frågade Tomas om vi kunde vara figuranter åt dem han tränade då och det kunde vi ju.. dom skulle träna hunden att sitta kvar när någon annan går förbi.. tyvärr tänkte varken jag eller Tomas på att hon skulle använda nyckelknippan om hunden gjorde utfall och Nera reagerade stenhårt på den.. =/ Hon förknippar ju redan stugan, nycklar och Tomas med obehag, så nu blev hon jätte låg och totalt off.. Gick iväg o lekte lite till med henne och hon verkade släppa det, men när Tomas var i närheten blev hon låg igen..


Iaf så började vi med höger/vänster övningar:


Ställde upp 2 koner på linje, satte nera mittemellan, gick ut till ena konen och låtsades lägga något, gick sedan ut o ställde mig framför henne. Ropade höger( eller vänster) och tittade på konen.. när hon gick ut och var nästan framme ropade jag JAAAAAAAA och BRAAAAA och belönade, om hon inte vände sig kastade jag godis. Detta ska vi alltid göra innan vi tränar rutan.


Sen var det alltså rutan:


Satte henne framför rutan (5-6m) gick fram och låtsades lägga något i mitten och gick tillbaks. Riktade in henne och kommenderade UT! Så fort hon kom något så när i rutan fick hon MASSOR med beröm. Just nu fattar hon ju inte så mycket av detta, men tror hon kommer lära sig ganska snabbt! Både i rutan och höger/vänster övningarna ska jag göra mindre och mindre hjälper (vara mindre o mindre tydlig när jag går ut för att se bara gå en bit osv..)


Sen var det dags för inkallning med ställande:


Gick bara igenom teoretiskt eftersom hon inte var särskilt på hugget.

Jag ska ha köttbullar eller boll och i början bara kasta över, bakom henne när hon kommer mot mig. Nu ska vi varva slät inkallning med kast.

I förlängningen kommer kaströrelsen vara tecknet för att hon ska stanna. När vi hon förstått att hon ska stanna börjar vi varva riktiga kast med "låtsas" kast..

Måste tänka på att kastet ska vara snabbt och "snärtigt". Och även att se till att det alltid är på olika avstånd, både så långt jag kan kasta och snär hon nästan är framme!


Sen testade vi hopp-sitt-hoppet.. har vi gått igenom lite innan, men inte tränat speciellt på..


Sätter henne framför hindret, går över och låtsas lägga boll eller godis. Går tillbaks och ställer mig bredvid henne. Kommenderar hopp, när hon hoppat kastar jag bollen/godis lågt över henne, med VÄNSTER hand.. (måste nog träna kast med vänster hand.. =P )

När hon kan detta väntar jag tills hon inser att det inte kommer något och vänder sig, precis då kommenderar jag SITT och när hon sätter sig får hon bollen.

Dessa 2 varianter ska varvas förstås. Sen ska hon ALLTID hoppa över hindret på väg tillbaks till mig.


Gick även igenom fjärrdirigeringen lite, vi har ju gjort detta förut, men fick några påminnelser iaf.. =P


Jag ska ALLTID kasta godis bakom innan vi börjar, cirkelrörelse över huvudet på henne sen kasta! Eftersom hon e lite seg på bytena ska jag göra snabba byten och även träna kontakten emellanåt. Så fort hon gör en ansats att titta bort blir det NEJ!


Apporteringen hoppade vi över, eftersom hon inte var på hugget.. den har vi dock gjort förut, så de bör inte vara några problem.


Sen ska vi åka ner till klubben oftare så platsen blir avdramatiserad!

Är iallafall oerhört nöjd med att hon var lös hela tiden även fast det var hundar runtomkring och stannade på mitt NEJ när hon såg några väldigt intressanta kråkor som härjade runt! =)


Nu ska hon få ha oerhört tråkigt några dagar, fram till söndag, så hon e taggad inför MT:t.. ska bli spännande.. men hur det än går så är hon ändå bäst!  <3 <3 <3 <3

Av Petra Skarén - 19 mars 2011 19:42

Haha.. liiite bloggtorka här då då... =P


Men nu måste jag väl uppdatera med dagens resultat! =)


Idag var det "debut" i Lk 1 (jaa jaa, vi tävlade 2ggr för snart 2år sen, men dom räknas inte.. =P ) på Vällingby BK.

Hade Ingela med som moraliskt stöd och filmare.. passande nog så var hon med när jag tränade för TM i onsdags, så hon kunde påminna mig om allt han sagt att jag skulle tänka på.. perfekt! =D


När vi kom fram var man ju lagom nervös... gick och anmälde oss sen var det väntetid, så vi passade på att killa in den första gruppen som körde ettan... alltid roligt att se andra ekipage. Nera höll sig iaf lugn o låg mest och kikade!

I lottningen drog jag nr 6 av 12, så det var ett bra start nr, inte ut direkt och inte en massa väntetid heller..

Började med platsliggningen, Nera fick ligga längst ut på ena kanten, ganska perfekt! Vi ställde upp oss och kopplade loss och så skulle vi kommendera ligg, då upptäckte jag att min hund redan låg ner.. =P (Hon är van att lägga sig när vi står och väntar eller om jag står o pratar med ngn osv..) hoppsan tänkte jag.. hoppas det inte drar ner betyget en massa.. fasade för en 5:a... hon låg iaf still och resten var inga problem.


Sen stod vi och kikade på hundarna före oss, jag memorerade linförigheten, skadar ju inte att veta vad som kommer... Hade laddat upp med grillad kyckling till Nera, så jag stod och suktade henne med den inför uppvärmningen.. hehe..

Hon var ganska med på uppvärmningen och när vi gick fram, men inte riktigt så taggad som hon borde varit... och det märktes på linförigheten...

Hon nosade och hängde inte riktigt med i svängar osv.. så vi landade på en 5:a (vilket jag i efterhand kan tycka att var lite väl hårt, enligt vad jag såg på filmen så kunde vi nog fått en 6:a iaf..) Men fine, nu blir det iaf inget förstapris eftersom 20 poäng rök där...

Sen var det läggande, gick toppen bra tyckte jag.. poängen blev 9,5.. avdraget var för att hon var lite framåt.. vet inte riktigt vad dom menade, för enligt filmen går hon varken fortare än mig eller lägger sig sent eller kryper.. men men..

Inkallningen gick bra, ända till ingången.. hon hoppade runt (vilket hon iofs brukar göra, men som blivit lite bättre) och ställer sig fint vid sidan.. men fortsätter att stå... o stå.... o stå... tillslut la jag in ett fot o då sätter hon sig så fint... jahaaa, vad var det liksom.. jaja.. =P blev 7,5poäng iaf..

Och sen kom ställandet... sååå snyggt och det blev en 10:a! =D

Sen var det apportering, senaste gångerna har hon tuggat lite, men har inte nött på det så mkt ändå.. idag tog hon den lite tveksamt och tog ett omtag så vi landade på en 8:a där, men det duger.

Sen kom hoppet, hon gjorde det hur bra som helst, men hoppade lite vid ingången, så det blev 9,5 där också.

Helheten blev 7,5 poäng, troligtvis linförigheten som drog ner mkt!


Hade ett hum om hur det gått, men inte sett alla poäng, framför allt inte platsliggningen, så jag hade ingen aning om vad vi skulle få där.. kollade dock reglerna efter och det stod inget om avdrag för läggande innan kommendering.. men men.. vi gick in i klubbstugan och fikade och jag räknade på ett ungefär vad vi skulle landa på.. strax under 160 poäng... skit också!!  Sååå surt att missa första priset med några få poäng.. men men.. jag var nöjd med henne ändå.. förutom linförigheten så gick det ändå riktigt bra!


Vi gick ut en sväng o luftade oss och Ingela hämtade Villja. Sen gick vi in igen för att invänta prisutdelningen.

Dom började från slutet och jag tänkte att snart ropar dom upp mig...men icke... snart var dom uppe på över 150 poäng och då tänkte jag att NU ropar dom upp oss, men näe... sen var dom över 160 poäng.. och jag var helt övertygad om att dom tappat vår lapp... eller att den låg på fel ställe i högen.. kunde ju bara inte stämma... men jodå.. till slut ropade dom upp oss, 166 poäng!!!!! JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!! Gick upp o fick lappen och satte mig sen igen, Ingela sa att jag skakade när jag kom tillbaks.. var riktigt förvånad! Sen ropade dom att de som kommit 1-3 skulle hämta sina priser, men lyssnade inte så noga.. tills jag fick syn på en 2:a i rutan för placering... men prisbordet var tomt.. hmm.. kanske betydde i våran grupp.. eller nåt.. gick iaf o frågade... då visade det sig att vi var 3st på delad andra plats.. Wow... så vi fick inte bara med oss ett förstapris utan även en liten pokal.. Jösses, fattade nog inte riktigt vad som hände.. jag hade ju inte ens trott att vi skulle få ett förstapris... Nera fick en hel del kyckling kan jag lova.. ;)


Här är vår fina pokal:

 


Så här blev poängen alltså:


Platsliggning: 10

Tandvisning: 10

Linförighet: 5

Läggande: 9,5

Inkallning: 7,5

Ställande: 10

Apportering: 8

Hopp: 9,5

Helhet: 7,5


Totalt: 166


Rätt nöjd med denna dag med andra ord... =D

Presentation


Matten: Halvtokig 2 barnsmamma, hundgalen, datorberoende, f.d. ö-bo.
Hunden: 2,5år, Hovawart, svart, träningsälskare, snabblärd, hoppar som en galning, mattjuv, badtokig, bäst!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards