petranera

Direktlänk till inlägg 26 oktober 2010

Dagens träning del 2! =)

Av Petra Skarén - 26 oktober 2010 21:24

Åter till dagens träning då...


Läggande under gång: Hon kan ju egentligen detta, men för att få till snabba lägganden så ska vi träna med boll, och i början av ett träningspass när hon är lite "i gasen"... då ska hon busas upp och sen ska jag locka in henne framför mig och gömma bollen bakom ryggen och kommendera ligg. Ska ganska snart gå vidare till att göra det när jag backar med henna framför mig och sen ta in henne vid sidan.


Det ska vara lite "vinst varje gång" i början, men sen skärper vi kraven på snabbhet. Sen ska jag även komma ihåg att inte belöna FÖR snabbt när hon gör en klockren läggning, så att hon inte börjar "fuskligga", alltså bara lägga sig på armbågarna.


Ställande under gång: Började vi med förra gången.. ska göra "tecken" vifta lite framför henne innan och sen är det ca 50/50 med belöning ganska direkt kastat till henne och "ingen" belöning, dvs göra hela momentet och berömma när jag är tillbaks vid henne. Går fin fint redan, så det är mer att nöta lite på det. Fick 10:or av Tomas idag iaf.. ;)


Inkallning: Går ju som ett skott, inga problem med farten inte.. men däremot så studsar hon i mig när hon kommer fram. Där ska jag gå in och dels säga FÖRSIKTIGT/SAKTA när hon nästan är framme, dels bli arg när hon slår i mig. Risken är att hon saktar ner farten och blir osäker, men jag tror inte att det kommer hända. Vi får helt enkelt prova oss fram lite.

Samma gäller vid vanliga hoppet, inga problem alls utom just ingången.


Sen testade vi på framförgående.

Jag satte Nera och gick och "låtsas" lade en leksam 20-30m fram, gcik sen tillbaks till henne och även här gjorde ett tecken, tydligen frågas det alltid vid tävling om man vill koppla om till icke-stryp, så då knäpper jag med haken på kopplet innan vi börjar, då kommer hon veta vad vi ska göra. Sen går vi fram några steg och kommenderar sen före. I början får jag "hetsa" henne lite och försöka prata fram henne, men så fort hon gått fram en liten bit så kommer bollen över huvudet på henne. Och där ska jag komma ihåg att vara helt tyst när jag kastar, så att hon inte vänder sig mot mig. OM hon inte riktigt vill gå fram så ska jag gå o lägga leksaken på riktigt, så kommer hon troligtvis att bli lite mer taggad.


Sen fick vi tillfälle att träna på stanna kvar.. fast jag sabbade det.. =P


Vi var på bortre planen och så gick det 2 hundar från agilityplanen, typ 50-70m från oss. Tomas o jag stod o pratade o Nera var lös, så jag ropade in henne när jag såg dem och lade henne ner. Däremot gjorde jag tabben att dels inte säga ett rejält STANNA KVAR (så hon tog mig inte alls på allvar) och dels så stod jag så att hon var mellan mig och de andra hundarna, istället för att flytta mig så jag var emellan. Alltså drog hon iväg iaf. Nu vände hon iofs när jag sa NEJ och ropade och Tomas ropade också och hon fick sig en lusläsning av Tomas (efter som jag var lite trög.. =P ) Så nu är det rejäla stanna kvar som gäller.. och lyssnar hon inte så ska hon få höra det. Det gäller bara att jag visar att jag menar allvar och inte slarvar som jag tyvärr gjort lite hittills...


Sist men inte minst så skulle vi testa hopp-sitt-hopp, Tomas tog ut Lava och visade hur det gick till.. ;) Vilket par alltså.. oj oj.. man kan inte annat än bli imponerad!

När Tomas tog Lava till bilen testade jag med Nera o det gick super, men sen fick hon nog. Det var blött o lerigt vid hindret och hon var nog trött i skallen också, så till slut la vi ner det projektet, tiden var nästan slut iaf!

Hur som helst så skulle vi träna genom att ställa upp framför hindret, kommendera hopp (ev låtsas gömma leksak bakom hindret, om hon inte hoppar bara på kommandot..) och kasta bollen när hon är över hindret. Sen ska hon alltid "rätt väg" till baks till mig, dvs över hindret. Sen ska jag nån enstaka gång lägga in att inte kasta bollen direkt, utan kommendera sitt först och sen kasta bollen.

Tror det kommer gå bra, hon är väldigt säker på hoppet.


Vi skulle även testa kastapporteringen, men det hanns inte med.

Apportering är hon ju rätt duktig på, så det är nog inga större problem.

Förra gången gjorde vi vanliga apporteringen och kom fram till att jag måste prata super lugnt och stillsamt med henne för att peppa så hon inte tuggar eller rullar. Har vi gjort hemma lite och det har gått bra, krävs nog bara lite nötning där med så kommer det sitta.


Ja, det summerar väl dagens träning... låååångt inlägg blev det.. men det är super bra när min hjärna strejkar, då e de bara att läsa här.. ;)

Har antagligen glömt nåt, så det kanske kommer mer, vem vet.. =)

Annars så återkommer jag efter nästa träningspass, antagligen imorn! =D


Godnatt!

 
 
Ingela

Ingela

26 oktober 2010 22:10

Oj, vad jag känner igen allt! Vi ska i a f träna våra hundar på samma sätt. Bra är att vi kan påminna varandra när minnet tryter.

http://www.mirrisen.blogspot.com

Petra Skarén

26 oktober 2010 22:11

Ja, de e ju skit bra! =) Minnet e ju inte de bästa... =P

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Petra Skarén - 31 mars 2011 14:38

Igår hade vi extra träning med Tomas! Var ju dags att börja på en massa nya moment, så kände att jag inte ville vänta 2v till innan det var träningsdags.. ;)   Tyvärr började träningen inte på bästa sätt... eller rättare sagt redan innan tränin...

Av Petra Skarén - 19 mars 2011 19:42


Haha.. liiite bloggtorka här då då... =P   Men nu måste jag väl uppdatera med dagens resultat! =)   Idag var det "debut" i Lk 1 (jaa jaa, vi tävlade 2ggr för snart 2år sen, men dom räknas inte.. =P ) på Vällingby BK. Hade Ingela med som mor...

Av Petra Skarén - 7 december 2010 18:33

Idag var det dags för träning igen! Taggad som vanligt, e riktigt kul! =D   Började uppe i stugan, var ju sååå j-a kallt ute.. blää.. Gick igenom det vi tränat på, har inge direkta problem, så de e mest att nöta på.. ;) Passade på att fråga T...

Av Petra Skarén - 5 december 2010 20:22

Idag var det dags för hoffe-träff vid Järvafältet! Var 7st som skulle komma, men vi blev 5st (plus lite extra människor.. =) )! Började med att gå en sväng, men kom inte så långt innan vi hittade en inhägnad, tom hage.. passade oss perfekt.. ;) F...

Av Petra Skarén - 30 november 2010 21:03

För dem som missat det så var det SVIN kallt idag... =P   Mötte upp Annette vid 11.10 och styrde kosan mot täby-kyrkby! Meningen var att vi skulle ha tränat i Väsby idag, men de som skulle vara med kunde inte iaf! Så som tur var fick vi med Annet...

Presentation


Matten: Halvtokig 2 barnsmamma, hundgalen, datorberoende, f.d. ö-bo.
Hunden: 2,5år, Hovawart, svart, träningsälskare, snabblärd, hoppar som en galning, mattjuv, badtokig, bäst!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards